14 maj 2024

20 koonstnärer från Västerbotten ställer uut i Hjåggsjö bygdeegård

Hjåggsjö bygdegård, Vännäs kommun, står den 14–19 maj värd för en Konst åt alla-utställning.

Konstutställningen ger yrkesverksamma konstnärer möjlighet att visa sina verk och besökare att ta del av dem, samtidigt är alla verk till salu.

– Vi har stora lokaler och det känns verkligen roligt och bra att kunna använda dem för att visa konst i vår lilla kommun, säger Edit Norberg, sekreterare i Hjåggsjöbygdens intresseförening Drakarna.

– Utställningen bjuder ett utmärkt tillfälle att få inblick i ett pågående skede inom bildkonsten i Västerbotten. Många spännande konstnärskap blir belysta och förmedlade publikt. Konst för alla bjuder även möjlighet för konstnärerna att träffas och inspireras av varandra och för publiken att köpa konst. Detta gagnar konstnärernas framtida arbete i regionen. Ta tillfället i akt, kom och besök utställningen! säger Cecilia Andersson, curator och verksamhetsledare, Museum Anna Nordlander.

Konst åt alla skapar konstgallerier på platser som kanske aldrig tidigare visat konst och en del av konsten som visas köps in och hängs i allmänna samlingslokaler runtom i landet så att ännu fler kan få ta del av den.

– För Västerbottens bygdegårdsdistrikt kommer den här Konst åt alla-utställning lägligt. I vår regionala kulturstrategi lyfter vi bland annat att fler bygdegårdsföreningar i Västerbotten ska ha konstdepositioner via riksförbundet och då blir det här ett tillfälle att ytterligare lyfta konstens roll i den allmänna samlingslokalen, säger Lotta Rydén, kontaktperson för kulturfrågor i distriktsstyrelsen.

Totalt finns idag 81 medlemsföreningar i tio av regionens femton kommuner. Distriktet arbetar också med medlemsrekrytering och att det ska finnas föreningar i fler av kommunerna.

– Det känns extra roligt att Hjåggsjö bygdegårdsförening antog utmaningen att vara värdar för utställningen då de varit medlemmar i riksförbundet under bara fyra år, säger Lotta.

Vernissage med invigningstal
Tisdag 14 maj kl. 17.00

Öppettider
Tisdag kl. 17–20
Onsdag till fredag kl. 15–19
Lördag och söndag kl. 13–17

Fikaservering hela veckan

Tisdag 14 maj kl. 17:
Vernissage, kl. 17.15 Invigningstal Anna Frej, kommunalråd Vännäs kommun
Lördag 18 maj: Musikalisk underhållning av trubadur Henrik Baer under eftermiddagen
Söndag 19 maj kl. 15: Ett samtal med konstnärerna Mats Caldeborg och Elina Nilsson under ledning av Cecilia Andersson, curator och verksamhetsledare Museum Anna Nordlander

Medverkande konstnärer
Anders Granberg, Anita Kärrman, Britt Hillbom, Britt-Lis Lindqvist, Christina Västerbo, Clarissa Siimes, Elina Nilsson, Gunilla Åsberg, Helena Wikström, Jan-Thomas Ölund, Karin Nordgren, Linnea Norén, Maria Sundström, Mats Caldeborg, Mattias Olofsson, Mia Rogersdotter Gran, Peter Stridsberg, Rebecca Sharp, Sara Forsström, Simon Gran Danielsson

Arrangör
Bygdegårdarnas Riksförbund, Riksorganisationen Folkets Hus Och Parker och Riksföreningen Våra Gårdar

Värd
Hjåggsjö Bygdegårdsförening
www.hjaggsjodrakarna.se

Konst åt alla i samarbete med
Västerbottens bygdegårdsdistrikt, Studieförbundet Vuxenskolan, Vännäs kommun, konstkonsulenterna i Västerbotten, Konstfrämjandet Västerbotten, Museum Anna Nordlander

Om Konst åt alla
Konst åt alla är en folkrörelsesatsning som smyckat ut det offentliga rummet med verklighetens konst sedan 1977. Det är ett samarrangemang mellan de tre riksorganisationerna Bygdegårdarnas Riksförbund, Riksorganisationen Folkets Hus och Parker och Riksföreningen Våra Gårdar. Varje år arrangeras utställningar i organisationernas egna lokaler; i ett folketshus, bygdegård eller ordenshus. Värd för den specifika utställningen är en av medlemsföreningarna. Ett hundratal konstverks köps in årligen, av yrkesverksamma konstnärer, genom ett statligt anslag via Kulturrådet. Den inköpta konsten deponeras sedan i respektive riksorganisations medlemsföreningarnas lokaler, över hela landet.

Stefan Löfgren
Verksamhetsutvecklare konst och kultur, Bygdegårdarnas Riksförbund

Jenny Dahlerus
Kommunikationsansvarig, Bygdegårdarnas Riksförbund